11 oktober 2009

Space invaders



Space invaders är ett gammalt dataspel där man ska skjuta ner rymdgubbar och samla poäng. Nu har jag på beställning av en kompis till A., min yngste, stickat en Space invaders-mössa i modell inkamössa. Han hjälpte mig med att rita mönster till gubbarna och bestämde också färgerna själv. Själv ser jag ut som en byfåne i mössa, men jag tycker att den blev bra.
"Han kommer att tycka att den är asgrym", sa A. och då är ju allt frid och fröjd.
Det verkar som om de här mössmodellerna är på modet igen. Jag har sett flera stycken på sta'n.

Moderskeppet

Rymdgubbe, modell större

Rymdgubbe, modell mindre

30 september 2009

Ljuvliga garner


Idag fick jag mitt sockgarn jag köpt av en tjej på nätet - Colinette Jitterbug i färgen Velvet Bilberry i 100% merinoull. Jag ska genast nysta det och börja sticka ett par sockar.

Vad är: merinoull?

Merinoull är ull som kommer ifrån merinofår. Merinofåren, som endast föds upp för ullens skull, har gjort sig kända för att kunna producera ull med extremt fina fibrer. Ullen är samtidigt väldigt tät och krusig och passar därför bäst till tunna och mjuka plagg.(manolo.se)

29 september 2009

Min nya lekkamrat!

En något obscen design, men ack, så effektiv...min nya nässköljare.
Min förkylning har flyttat runt i kroppen, men bestämde sig för att försöka få fäste i bihålorna, men se det gick inte. Med "Nasendusche" spolas den ut varje dag.
Jag vill inte vara förkyld mer!!

27 september 2009

Nu vet ni vad jag gjorde i natt...

Den är sydd i vaxat lintyg med prickigt foder och har både korta och långa handtag. Inuti finns en stor ficka till mönter eller bok, en mobilficka, ett nyckelband med karbinhake och en dubbelficka, dvs. en liten utanpå en större.
Det här är en prototyp till stickväskor vi ska sälja i Tummelisabutiken, fast jag får göra lite justeringar innan dess.

22 september 2009

Lust...

...att sy? Ja, sylusten har börjat komma tillbaka och idag kom mitt kappmönster som jag beställt i Tygaffären. Det är från Vogue och en originaldesign av japanen Issey Miyake. Den ska sys i lila poplin och det går åt 5 m tyg!! Och HÄR kan ni gå på modevisning

Vad tycks??

Tack för all sympati och empati...

...det är ändå både hemskt och skönt att så många känner igen sig och har samma erfarenheter som jag ...och värre...
Jag gjorde faktiskt som Qi föreslog och skickade iväg ett brev till politiker och även Göteborgs-Posten ska få ett. De som fick post i regeringen var Fredrik Reinfeldt, socialminister Göran Hägglund, arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin, socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson, finansminister Anders Borg, folkhälsominister Maria Larsson och några som jag tyckte lämpliga människor, som ska representera mig i riksdagen, bl.a. Siv Wittgren-Ahl (s), som snabbt svarade så här:

Hej Ann !

Tack för ditt brev.
Vi socialdemokrater varnade för den utvecklingen du beskriver.
Att efter ett långt yrkesliv, uppleva det du gör nu måste kännas frustrerande.
Om man blir ställd utan sin försäkring och endast socialbidrag återstår men numera skall man få någon aktivitetsplats.
eller nyfriskjobb tror jag regeringen kallar det för.

Men be arbetsförmedlingen och Försäkringskassan att båda tjänstemännen är med när din situation nästa gång skall diskuteras.
Det är det tips jag kan ge dig.

Får se om jag får några fler svar.

Ha det så bra ni kan alla...

19 september 2009

Förkyld ...

...och sur.

17 september 2009

Veckan började bra...

Måndag: Jag får brev från Försäkringskassan. Jag haft aktivitetsersättning under min praktik, istället för A-kassa, och då måste man skicka in en ansökan varje månad om pengar till FK. Denna ansökan ska handledaren skriva under och man ska intyga att man varit där varje dag eller varför man inte varit där varje dag. Som om jag var en skolelev...
De betalar ut för en månad i taget och oftast tar det 2 veckor innan man ser pengarna på sitt konto.
Denna gången hade jag ansökt om ersättning från 20 juli-20 augusti, men se det gick inte för en månad hos FK är 30 dagar - inte 31. Så nu hade de beslutat att jag inte skulle få ersättning för den 20 aug.
Jag ringde dit...ni kan köret..."Hej och välkommen till Försäkringskassan. Önskar du A, tryck 1, vill du hellre B, tryck 2...i all oändlighet. När jag äntligen får en människa av kött och blod i andra änden av luren talar hon till mig som om jag vore en lobotomerad 5-åring. Det jag ville veta var om jag behövde skicka in en ny blankett för den 20 aug. eller om den sista jag skickat in var daterad från den 20 aug. Men det tog sannerligen sin tid och till slut fick jag till svar att det kunde hon inte se, för den hade inte kommit in ännu - en vecka efter jag skickade in det! Ring om några dagar...Jag skickar in en ny ansökan. Jag orkar inte ta mig igenom FK:s automatväxel igen.

Tisdag: Idag kom det brev från Arbetsförmedlingen. Där stod det att jag var återanmäld till A-kassan som arbetslös fr.o.m 10 sept. Suck, suck...Det ska vara den 9 september och jag ringer och ringer innan jag får tag i min handläggare, som inte tror mig när jag säger att det är fel. Efter en stund ser han sitt misstag och lovar "titta på det". Jag hoppas att han gör mer än så annars förlorar jag pengar.

Onsdag: Nytt brev - den här gången från min a-kassa. Eftersom jag varit avanmäld och nu blivit anmäld på nytt som arbetslös, vill de nu veta vad jag gjort under tiden och se lite intyg innan de kan besluta om jag ska få a-kassa på nytt. Så jag måste skicka in fler blanketter annars blir det inga pengar...

Tur att jag är arbetslös så att jag kan sköta andras jobb...Är det konstigt att jag känner mig trött och nere?

Samtidigt kommer det ett svar på ett mail jag skickat till ordf. i koloniföreningen om att min lott ser förskräcklig ut och om jag inte snyggar till den kommer mitt kontrakt att sägas upp.
Den ser säkert för j-t ut, eftersom jag inte varit där hela sommaren. Jag har bara inte orkat.
Men ikväll ska maken och jag dit med en monstertrimmer och slå ner allt...
Idag kom det ingen post till mig ...jag hoppas att det inte kommer nån i morgon heller. Om det inte är nåt trevligt, som gör mig glad.

12 september 2009

Tyvärr...


..det blev inget mer i garnbutiken. Arbetsträning, praktik och allt annat man kan kalla det är arbetsmarknadsåtgärder och de har jag uttömt nu. Så nu är det slut med praktik och garnbutik och jag får stanna hemma och...ja...sparka mig trött och glo i väggen.
Naturligtvis kan jag gå dit och hälsa på men inte hjälpa till i affären. Nu blir det stickning och annat hemma. Jättetrist! Dock har jag a-kassa fram till v. 2 2010, men sedan blir jag utförsäkrad. Den dagen, den sorgen. Men just nu är det inget roligt alls.

Tack för alla fina inlägg och tröstande ord och tumhållande. Vi är alla i händerna på myndigheterna och våra folkvalda.

PS. De rosa lackkängorna köpte jag på Tradera

08 september 2009

Sista dagen...?

Idag är det sista dagen på min praktik. Vi är båda ledsna och oroliga för hur fortsättningen ska bli.
"Jag har vant mig vid att ha dig här" sa AC," och jag vet inte hur jag ska klara resten av säsongen ensam. Nu börjar högsäsongen och det kommer in så mycket nya garner.". Själv vill jag ju inget hellre än att vara kvar, men 6 månader är den längsta tiden för praktik. Jag blir väl snart utförsäkrad från A-kassan också, så nåt måste hända. Snart.
I morgon har mannen från Af lovat att komma och besöka oss i butiken och jag hoppas innerligt att han har nåt fantastiskt förslag så att jag slipper sitta hemma och glo i väggen. Det skulle sannerligen inte göra tillvaron bättre.
Åh, vad jag är trött på allt detta! Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, A-kassa, sjukersättning, aktivitetsersättning, arbetsträning, praktik, läkare, handläggare, mediciner, trötthet, sömnproblem, huvudvärk, minnesstörningar,terapi, att själv ligga på, ringa, jaga handläggare, blanketter,m etc. etc...Det verkar aldrig ta slut. Allt ska man orka...Efter alla år i arbetslivet, så är detta resultatet?

Uppdatering; Af-mannen kommer på fredag istället.

04 september 2009

Dagens inköp

03 september 2009

En liten tröja...

...som jag har roat mig med efter muddarna är den här islandströjan till en 4-åring.

Det är mycket som kommer tillbaka från 70- och 80talet och bl.a. är det väldigt många modeller till både herr, dam och barn på islandströjor och de är jätteroliga att sticka. Det mesta stickas på rundsticka och det går fort. Fast när man kommer till oket så är det verkligen inget TV-arbete.
Tjingeling!

27 augusti 2009

Kyligt på morgonkvisten??


...då kanske det känns skönt med ett par muddar i Heaven's Hand och lite spets??

25 augusti 2009

Till den lille golfaren?


Så här ser slipovern ut på beskrivningen...

...men så här blev min "The Argyll Slipover" från Debbi Bliss i Babycashmerino.
Till stl. 18-24 mån går det 5 nystan, men då blir det över till mössa eller strumpor.

22 augusti 2009

Tygfynd

Idag röjde jag i förrådet och drog ut alla tygerna. De hamnade på sängen och blev sedan vackert sorterade i hyllorna. Det var intressant för en liten katt att få komma in i förrådet och hoppa runt på hyllorna och snusa bland dammet. Tygerna på sängen var också spännande och hon fann snart sitt favorittyg.

För var ska en drottning ligga om inte på vit organza. Där låg hon med halvslutna ögon och njööööt.

Jag hittade en massa linnetyger i diverse färger och även bomullstyg och poplin. Så nu är det bara att hitta roliga mönster och börja sy byxor, tunikor och en poplinkappa. Dessutom hittade jag en massa akrylgarner, som direkt hamnade i soporna. Små snuttar i olika färger som inte ens dög till att ge bort. Skönt att få städat ibland tygerna och få lite ordning i garn- och tyghyllan.Den här håller jag på att sticka (inte babyn, men väl slipovern) och den är snart klar. Det ska bara broderas krysset mitt i rutan med maskstygn och det var inte lätt. Jag har inte gjort det förut och det är svårt att få det jämnt och snyggt. Men det kommer snart en bild på den. Jag stickar i mullvadsbrunt och kittfärgat.

21 augusti 2009

Brasiliansk jiu jiutsu


Yngste sonen A, snart 18, ska börja träna brasiliansk jiu jutsu. Hans dräkt, som kallas gi, kom igår och så här tuff kan man se ut i den, fast man inte börjat på nybörjarkursen än.
Ha det så kul,A!

19 augusti 2009

Evighetsros?

Den här vita rosen, som heter Avalanche (sv. snöskred) köpte jag den 29 juli. Det var dagen före pappas begravning och jag var nere och beställde vita rosor till kistan. De var så vackra att jag köpte en till mig själv också - OCH DEN STÅR ÄNNU! Jag har aldrig varit med om maken. Vanligtvis brukar de nicka med huvudet efter några dagar och sedan vissnar de. Jag fick en påse näringslösning som jag blandade ut i blomvattnet, men jag undrar vad som finns i det...rena uppåttjacket.
Vasen är kappan ur Lena Larsons serie "Garderoben".

18 augusti 2009

Kloka ord

Kloka ord om stickning fann jag här:

Syv strikketips fra Karin Hestnes bog; " Strik- find din indre ro " ;

Und dig selv kvalitetsgarn, du fortjener det
Vælg farver der taler til dit hjerte
Vær ikke bange for at eksperimentere
Fejl kan udnyttes, måske bliver resultatet helt spændende
Strik med kærlighed
Vær åben og lær nye ting
Hyg dig med strikketøjet og glem det perfekte, det findes ikke...

15 augusti 2009

Förberedelse inför vintern

Den här löskragen stickade jag igår kväll. Med stickor 12 och tjockt garn så går det fort. Garnet heter Milano (ull och alpacka) och är mjukt och mysigt att sticka med. Det finns i fler färger - 6 till - och det kommer nog att bli en cerisefärgad också innan vintern.


Det blir nog en stickdag, med så mycket friidrott på TV och grått och mulet väder. Det ska bli mycket regn i eftermiddag också - ovanligt =))

12 augusti 2009

Nåt varje dag


Nu är det nåt inbokat varje dag och jag lider av kalendersjukan, dvs. jag blir stressad av att ha tider att passa (även om det är roliga saker) så att när det väl är dags så kan/vill/orkar jag inte göra det. Men vissa saker måste jag göra eller gör det därför att jag vet att efteråt kommer det att bli bättre.
Igår var det frissan och färg i huvet - idag är det bouppteckning. ..och garnaffären förstås.

Inför nästa år har jag börjat smida planer, men det är mycket kvar innan allt kan gå i lås och jag kan inte avslöja nåt än, men det är väldigt spännande!

Senare inlägg Äldre inlägg Startsida