Visar inlägg med etikett pelargoner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett pelargoner. Visa alla inlägg

13 juni 2008

Fredagen den 13:e

Varför räknas den dagen som en otursdag? Läs mer här

Själv har jag inte upplevt någon otur - om man inte ska räkna att det var sista dagen på Myrins textil. Jag bjöd på Fryst Dajmtårta och alla tyckte att den var smaskig. Nån som vill ha receptet? Den går snabbt att göra och äts alltid upp till sista smulan.

Vi fikade på kafferasten och arbetskamraterna hade köpt en jättefin stjärnpelargon till mig. Jag blev väldigt glad att de tydligen tyckt att jag gjort bra ifrån mig. Igår var vi på Rumpan Bar (Jo, den heter så.) och åt och firade en som ska fylla 50 under semestern. Hon anade inget och blev så överraskad. Vi hade lagt ihop till ett presentkort på Guldfynd och hon blev sååå glad att hon grät.


Jag hann sy klart båtgardinerna på racermaskinen och sedan var det bara att säga "hej då" till alla. Det kändes så ledsamt och jag kramade alla. Det har varit jätteroligt och jag har blivit så väl mottagen av alla. Jag har t.o.m. tyckt att det varit roligt att stiga upp på morgnarna.
Men nu är jag lika ovetande om framtiden som ett nyfött barn.








Fryst Dajmtårta
1 pkt (2 st) marängbottnar (Man kan göra egna också)
Skål 1
4 dl grädde
2 st dubbeldajm
Vispa grädden hårt. Blanda i dajmen som skall vara krossad/hackad
Skål 2
3 äggulor
½ dl socker
Vispas hårt.

Blanda försiktigt ner innehåller i skål 2 i skål 1.
Lägg 1 marängbotten i form med löstagbar botten, lägg bakplåtspapper i botten.
Häll över halva smeten.
Lägg den andra marängbottnen ovanpå och resten av smeten högst upp.
In i frysen.
Låt stå minst 2 timmar.

Ta fram tårtan en halvtimme före den ska serveras och garnera den med någon lite syrlig frukt. Gott är hallon, jordgubbar, kiwi - både gul och grön, vinbär eller vad du tycker om

07 december 2007

Vinter?



Snacka om mild vinter! Här står min hängpelargon och blommar den 7 december och vi har +10 grader.

Var är snön och vintern?

06 juli 2007

Regn och pelargoner

Somliga tycker att det är kul när det regnar och somliga vill bara gå hem. Gissa vem?


Utsikt från balkongen mot parken i eftermiddags. Regn!


Vår stora vattenpöl, som det är så kul att cykla i.



Idag regnar det så att pelargonerna håller på att drunkna och vindflöjeln får spinn på vingarna utan att det finns någon vind. Detta är mitt första försök att filma med digitalkameran och sedan visade sonen mig hur man skulle få in filmen på bloggen. Jag går via "You tube" och det gick riktigt bra. Idag har jag varit ledig och stickat lite hemma och försökt städa på mitt sybord. Det lyckades väl sådär.

Äldre inlägg Startsida