Visar inlägg med etikett tovning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tovning. Visa alla inlägg

17 augusti 2008

Mera stickat


Ett litet rosa iPodfodral till sonens flickvän M. Bilden blev lite suddig, men det är enfärgat, rosa alpaca från Drops och stickat efter Dropsmönster nr 98-53. Jag ville virka en blomma också, men det ville hon inte ha.














Det här 1-trådiga ullgarnet köpte jag på Konsthantverksmarknaden på Kronhusets gård i fredags. Det är handfärgat av Katarina Roos, som en gång i tiden jobbade på Strikk, men som nu verkar i Västerbotten. Mer om marknaden lite senare.
800m garn är det. Vad det ska bli?? Sjal. tröja muddar...?

05 oktober 2007

Rosa bandet 2


I oktober har Cancerfonden sin stora kampanj för forskning om bröstcancer.

Garnbutiken 2 Knit där jag arbetstränar vill dra sitt strå till stacken med alla glada stickares hjälp.

Lördagen den 27 oktober är det stor Rosa bandetdag i hela landet. Även Olskrokstorget i Göteborg kommer att bada i rosa denna dag.

Idén är att alla som vill, plockar fram sina rosa restgarner och virkar, stickar eller på något annat sätt tillverkar med garn en blomma, som sedan säljs den 27/10 för 20 kr eller att ni säljer dem själva till vänner och arbetskamrater.

All behållning går naturligtvis till Cancerfonden.

Tillverka en eller flera, på egen hand eller tillsammans med andra.
Tisdagen den 16 oktober kan man komma till stickcaféet och tillverka blommor. Då får man tillgång till butikens lager av rosa restgarner.


Här kommer ett grundmönster på en virkad blomma. Fler mönster kan man hitta bl a här
Virka 4 lm och slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.

varv 1: * 1 fm om ringen, 3 lm ,* upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 sm i första fm i början på v = 3 lm-bågar.
varv 2: virka så här i varje lm-båge: 1 sm, 5 st och 1 sm = 3 blad. Vänd arb - nästa v virkas från blommans baksida.
varv 3: 1 lm, 1 fm runt första fm från varv 1, 4 lm, 1 fm nederst i den 3:e st på första bladet från varv 2, 4 lm, 1 fm runt andra fm från varv 1, 4 lm, 1 fm nederst i den 3:e st på andra bladet från varv 2, 4 lm, 1 fm runt 3:e fm från varv 1, 4 lm, 1 fm nederst i den 3:e st på tredje bladet från varv 2,4 lm, 1 sm i första lm i början på v = 6 lm-bågar. Vänd arb - nästa v virkas från blommans framsida.

varv 4: Virka så här i varje lm-båge: 1 sm, 6 st och 1 sm = 6 blad.
Om ni vill vara med men inte kan komma personligen och lämna blommorna, så skicka dem till :
2 Knit
Bondegatan 7
41665 GÖTEBORG
Tänk på att alla bidrag hjälper och blir till en hel blomsterrabatt!!!

12 september 2007



Här kan ni se mitt senaste tovningsalster: en 70-talsryggsäck. Den gjorde jag efter ett väskmönster, men satte på remmar istället för en axelrem. Den blev ganska fin, tycker jag, om man bortser från färgerna. Jag var ju med på 70-talet och har redan haft min grön-brun-brandgula period, fast då som gardiner. Huu!
Och ikväll är det dags för körsång igen! Tjohoo!!

Äldre inlägg Startsida