Visar inlägg med etikett biblioteket. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett biblioteket. Visa alla inlägg

10 oktober 2007

En mysdag

Idag har jag haft en riktig mysdag. Den började med att jag var hos min roliga frissa och fick klippt en "cool" frisyr. Efter det gick jag och åt en försenad frukost på mitt stamlokus "Café Kosmos". Där blir jag hejad på av ägaren redan i dörren och sedan frågar han: "Det vanliga?".
Jag nickade instämmande. Det vanliga är en STARK latte; en dubbel espresso med lite mindre mjölk än i en vanlig latte. Jag köpte också en macka med ägg, tomat, majonnäs och röd lök - och en liten tryffel till kaffet. Sedan satt jag där väldigt länge och smuttade på mitt kaffe och tittade på folk från min fönsterplats.
Väl ute på stan igen strosade jag och gick in på ett antikvariat. Där hittade jag ett kompendium om sömnad och en gammal bok med barns brev till Selma Lagerlöf.
Vidare in i en garnaffär och klämde och kramade garner. Köpte ett flerfärgat bomullsgarn och ett förgarn. Garn som inte är tvinnat i grått-svart-lila. Det kanske kan bli en halsduk till min lila vinterkappa. Biblioteket stod näst i tur och jag hamnade som vanligt på stickhyllan där jag hittade en ny stickbok, Sticka till din hund, och det märkliga med den var inte de tolv modellerna till hundar i olika storlekar av spetsprydda täcken till romantiska tikar och trenchcoatsliknande tröjor till stora hundar - nej, det märkliga var att alla var stickade i Rowangarner!! Snacka om att skämma bort sina fyrfota vänner.
Jag fick några böcker med mig hem och sedan var det faktiskt dags att åka hem med spårvagnen.
Men innan jag var alldeles hemma var jag inne i garnaffären och köpte strumpstickor i bambu. Jag har inte provat att sticka med dessa förut, men de känns oerhört sköna att hålla i handen.

10 februari 2007

Runda på sta'n


Idag blev det en liten runda på stan. Jag hade 3 stickböcker att hämta på biblioteket och sedan tog jag en runda bland alla små affärer längs Södra vägen. Inne på "Till mitt hem" fann jag dessa diskhandskar till det facila priset av 25:-. De kunde jag inte motstå.
Sedan var jag inne i Pressbyråns butik där de har tidningar och tidskrifter från hela världen. Där kan man stå och glo i timmar bland alla tidningar. Men till slut köpte jag en engelsk sticktidning, "Simply knitting". Det blev en rocktidning till min äldste också "Kerrang", eftersom han haft 2 namnsdagar och vi glömde båda. Pinsamt- men nu blev han glad!!
Väl hemma blev det kaffe och sedan sov jag en timme. Mysigt.
Melodifestivalen var inte bättre denna gången, trots att det var från Göteborg. Och Luuk var bedrövlig. Hela Munkedal måste ha röstat flera gånger på musikläraren. Ensam med gitarr på scen var väldigt 70-tal och inte sjöng hon speciellt bra heller. Nä, nästa lördag får det bli "Mrs Pritchard" på Tv4. Den är rolig och jag har spelat in båda avsnitten.
Alla skidtävlingar gör att man inte kan ligga och dra sig halva dagen. Man måste upp till skidskytte och störtlopp och jag vet inte allt. Men - Heja Sverige!!



04 februari 2007

Hurra!

I morgon är det måndag. Då ska jag:

* gå till frissan och klippa mig och göra svarta slingor

* vara i garnbutiken

* gå till biblioteket och lämna böcker (och antagligen låna nya)

Härligt, va?

Egentligen skulle jag också ha kört ut till min gamla skola och lämna tillbaka skolnycklarna och hämta det materiel, som vaktmästaren sparat i 4 år snart. Men bara jag tänkte på det så fick jag stora skälvan. Jag vill verkligen inte dit och träffa gamla kolleger och dumma rektorn utan jag skickade iväg ett mail och sa att materielet kan de slänga. Jag kommer ändå aldrig att ha någon användning för det mera. Nycklarna kan jag skicka - och massor av stora stenar föll. Vilken befrielse.

Äldre inlägg Startsida