Visar inlägg med etikett vilodag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vilodag. Visa alla inlägg

26 augusti 2008

Långsam dag

Mul. Mul. Mul. Idag regnar det katter och hundar och det blir ingen kolonitur. Jag har en massa jordgubbs- och smultronplantor som ska ner i jorden, men det får vänta.
Idag är det dags att klippa håret och besöka min "Dr Phil" OCH kanske sticka lite.
En dag i långsamhetens tecken. Det kan också vara skönt.

10 oktober 2007

En mysdag

Idag har jag haft en riktig mysdag. Den började med att jag var hos min roliga frissa och fick klippt en "cool" frisyr. Efter det gick jag och åt en försenad frukost på mitt stamlokus "Café Kosmos". Där blir jag hejad på av ägaren redan i dörren och sedan frågar han: "Det vanliga?".
Jag nickade instämmande. Det vanliga är en STARK latte; en dubbel espresso med lite mindre mjölk än i en vanlig latte. Jag köpte också en macka med ägg, tomat, majonnäs och röd lök - och en liten tryffel till kaffet. Sedan satt jag där väldigt länge och smuttade på mitt kaffe och tittade på folk från min fönsterplats.
Väl ute på stan igen strosade jag och gick in på ett antikvariat. Där hittade jag ett kompendium om sömnad och en gammal bok med barns brev till Selma Lagerlöf.
Vidare in i en garnaffär och klämde och kramade garner. Köpte ett flerfärgat bomullsgarn och ett förgarn. Garn som inte är tvinnat i grått-svart-lila. Det kanske kan bli en halsduk till min lila vinterkappa. Biblioteket stod näst i tur och jag hamnade som vanligt på stickhyllan där jag hittade en ny stickbok, Sticka till din hund, och det märkliga med den var inte de tolv modellerna till hundar i olika storlekar av spetsprydda täcken till romantiska tikar och trenchcoatsliknande tröjor till stora hundar - nej, det märkliga var att alla var stickade i Rowangarner!! Snacka om att skämma bort sina fyrfota vänner.
Jag fick några böcker med mig hem och sedan var det faktiskt dags att åka hem med spårvagnen.
Men innan jag var alldeles hemma var jag inne i garnaffären och köpte strumpstickor i bambu. Jag har inte provat att sticka med dessa förut, men de känns oerhört sköna att hålla i handen.

30 september 2007

Vilodag


Idag har jag försökt göra ingenting och lyckats rätt så bra med det. Det började med att jag sov till klockan 11. Då gick jag upp och hämtade tidningen och kaffe och kröp tillbaka i sängen. Där låg jag och läste jättelänge. Gick upp och klädde på mig och satte mig i soffan för att sticka, men blev så sömnig att jag gick och lade mig igen och sov 1½ timme till. Satte på tv:n för att se VM-finalen i fotboll för damer, men somnade igen och sov mig igenom hela första halvlek. Då steg jag upp igen och flyttade min lekamen till soffan för andra gången och såg andra halvlek där samt stickade lite långsamt. Och nu sitter jag här. Vädret är sömnigt katten sover och de andra i familjen utövar tysta aktiviteter. En riktig vilodag och det behövde jag nog. De mest dramatiska som ska hända idag är "Sopranos" ikväll.

Men i morgon är det måndag och garnaffären igen :)

Äldre inlägg Startsida