21 augusti 2008
10 oktober 2007
En mysdag
Idag har jag haft en riktig mysdag. Den började med att jag var hos min roliga frissa och fick klippt en "cool" frisyr. Efter det gick jag och åt en försenad frukost på mitt stamlokus "Café Kosmos". Där blir jag hejad på av ägaren redan i dörren och sedan frågar han: "Det vanliga?".
Jag nickade instämmande. Det vanliga är en STARK latte; en dubbel espresso med lite mindre mjölk än i en vanlig latte. Jag köpte också en macka med ägg, tomat, majonnäs och röd lök - och en liten tryffel till kaffet. Sedan satt jag där väldigt länge och smuttade på mitt kaffe och tittade på folk från min fönsterplats.
Väl ute på stan igen strosade jag och gick in på ett antikvariat. Där hittade jag ett kompendium om sömnad och en gammal bok med barns brev till Selma Lagerlöf.
Vidare in i en garnaffär och klämde och kramade garner. Köpte ett flerfärgat bomullsgarn och ett förgarn. Garn som inte är tvinnat i grått-svart-lila. Det kanske kan bli en halsduk till min lila vinterkappa. Biblioteket stod näst i tur och jag hamnade som vanligt på stickhyllan där jag hittade en ny stickbok, Sticka till din hund, och det märkliga med den var inte de tolv modellerna till hundar i olika storlekar av spetsprydda täcken till romantiska tikar och trenchcoatsliknande tröjor till stora hundar - nej, det märkliga var att alla var stickade i Rowangarner!! Snacka om att skämma bort sina fyrfota vänner.
Jag fick några böcker med mig hem och sedan var det faktiskt dags att åka hem med spårvagnen.
Men innan jag var alldeles hemma var jag inne i garnaffären och köpte strumpstickor i bambu. Jag har inte provat att sticka med dessa förut, men de känns oerhört sköna att hålla i handen.
Skrivet av Annela kl. 21:45 4 tankar
Etiketter biblioteket, böcker, frissan, garnbutiken 2 Knit, håret, Rowan, vilodag
28 september 2007
Den stora garndagen!
OJ, så mycket folk det kom till garnaffären igår. Flera stycken hängde på låset (månne stickning är lika beroendeframkallande, som alkohol - det var precis som på Systembolaget en måndag morgon) och gick målmedvetet bort till "sin" hylla när de blev insläppta. Sedan var det ojämn ström hela dagen dvs, ibland var det tjockt med folk och ibland var det mindre, men folk var det hela tiden fram ungefär till kl. 20 sedan var det lugnt.
Tiden gick fort och det var fantastiskt roligt, trots att jag inte sovit mer än 4 timmar på natten.
Men vi var väldigt trötta när vi stängde och idag har jag varit jättetrött.
Jag gick ändå en kort runda på Bokmässan i eftermiddags och då hände mig något väldigt obehagligt: Plötsligt visste jag inte var jag var och hade inte en aning om hur jag skulle gå för att komma ut. Det kändes som om alla människor gick runt, runt mig och jag bara stod alldeles vilse.
Till slut gick jag bara på måfå åt nåt håll och kunde så småningom orientera mig och då bestämde jag mig för att det var dags att åka hem.
Det var jätteäckligt och så har jag aldrig känt förut. Kanhända hänger det samman med att jag är så trött och allt som var runtomkring igår i affären. Inte vet jag. Äckligt var det i alla fall.
Skrivet av Annela kl. 21:16 9 tankar
Etiketter böcker, garn, garnbutiken 2 Knit, trött
02 mars 2007
Idag fyller jag...
På väg till garnaffären köpte jag en julros till L som nu ska satsa på garnaffären på heltid. I present fick jag alpacagarn till en sjal av henne. Underbart! Storasystern tittade in i affären också med en fin bok "Koloniträdgården", som jag faktiskt inte läst.
I kväll blir det födelsedagsmiddag. Då får man önska det man vill ha och mitt val står mellan fläsk och löksås, rotmos eller kålpudding.
I förrgår fick jag present av extradottern: En fin ljusbägare från Goebel med mina favoritkatter på. Porslinet är så tunt att när man har ett värmeljus i ser det ut som katterna rör sig. Den är verkligen söt.
Skrivet av Annela kl. 16:38 5 tankar
Etiketter böcker, födelsedag, praktik, stickning
28 februari 2007
Böcker och garn
Skrivet av Annela kl. 13:35 11 tankar
Etiketter böcker, kissemissen, praktik, stickning, virkning

