17 november 2008

12-minuterskaka


12-minuterskaka

100 g smör
150 g mörk choklad (minst 70%)
2 ägg
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
1 msk konjak eller rom

Gör så här:
Smält smör och choklad tillsammans
Vispa ägg och socker. Rör ner mjölet och smörchokladen.
Smaksätt med konjak eller rom och häll upp i en form med bakplåtspapper fastklämt i botten

In i ugnen på 200 grader i 12 minuter

Serveras gärna med hallonsorbet, kiwi, färska bär och ev. vispad grädde.

9 tankar:

Godmorgon!
Det där såg smarrigt ut.
Synd att jag varken har rom eller konjak hemma.
Ha en bra dag.

mollan: Jag tror att det går bra utan sprit också. Jag smakade en bit och den var verkligen god.

Den låter god den skall jag prova. Hoppas att du mår bättre nu.

Yngste SONEN??? Men jag blir ju lite impad... inte för att jag har fördomar, men mina erfarenheter av både brorsor, son, och manliga kusiner är INTE av det kulinariska slaget! Inte nån av dem!!
Så jag är faktiskt impad! Heder åt en sådan kille..!!

Varm kram.. alla alla dagar!

Ps. Hoppas det lessiga är lite bättre nu, min vän?! En extra varm kram skickar jag i tanken...

Klockljung: Ja, prova den. Den var himmelsk,

Elisabeth; Jo, minsann. Alla pojkarna gillar att laga mat och att fixa och dona i köket.
Yngsten fyller 17 den 29 nob och då får väl någon annan göra hans tårta- annars är det hans specialitet.
Tack, jag känner mig lite bättre idag.

Hej min kära!
I dag regnar och blåser det och jag ska börja arbeta. Hu! (Jag ska tänka MYCKET på dig.) Den kakan ska jag baka. Annars har vi bakstopp här, eftersom ugnen är nästan ren. Men den passar nog till min nya diet - mindre vin, mera vatten och motion. Mannen tror, att jag ska bli mager. Ha!Ha!
Många kramar!
Min yngste bakar helst chokladbiskvier.

Kära Storasyster!!:
Jag hoppas att du får det "lugnt" på jobbet. Du ska absolut prova kakan - den är delikat!!
Kram

Mmmm, låter alldeles underbart ljuvligt gott! *ler saligt*

Du måste prova den! En liten bit kan du väl äta?

Skicka en kommentar

Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida