22 juli 2007

Drömtydning

Jag hade en sådan underlig dröm häromnatten.
Jag befann mig i huset vi bodde i tidigare och skulle ta mig ut på gatan till min bil. Det gick inte att öppna den vanliga dörreni trappan, utan jag fick gå via källaren och klättra på parallella stålstänger för att komma upp till en lucka att krypa ut igenom. Jag var inte så bra på att klättra och stängerna var hala, men med avsevärd ansträngning lyckades jag ta mig upp till luckan, bara för att upptäcka att den öppnades med öppningen från mig och dessutom var så liten att jag med nöd och näppe skulle kunnat klämma mig ut genom den. Jag kunde se andra människor som stod vid sina bilar och pratade med varandra, men de kunde varken höra eller se mig. Vad skulle jag göra?
Jag klättrade ner en nivå och där var stängerna så tätt intill att man kunde ligga med rumpan på den ena och ryggen på den andra. Jag lade mig där för att fundera och hade nästan somnat när jag får se en liten flicka, som kommer gående under mig. "- Jag hoppas att hon inte blir rädd, när hon ser mig", tänkte jag och sedan vaknade jag.

Jag berättade drömmen för L. i butiken dagen därpå och hon hade en intressant tolkning:

Klättringen är mina planer på att nån gång öppna nåt eget (syateljén) men vägen dit är besvärligare än jag trott. Luckan är själva ateljén och det är tydligt att jag inte är redo att öppna den ännu.
Folket på gatan är de som gått före mig och hunnit starta nåt eget (t.ex. L.) men ännu är jag inte hos dem. Jag måste backa ett steg och fundera över det hela ett tag till. Den lilla flickan är jag själv, som gärna vill men kanske är lite rädd för det okända och oväntade.

Vad sägs om det?

12 tankar:

Jag drömmer alltid mycket och märkligt och har en liten bok där jag slår upp symboler. En billig pocket, men den är bra. Bäst är att man bara får ledtrådar, sen måste man känna efter vad den egna tolkningen är. Att klättra (och glida ner) som jag ofta gör om nätterna stämmer bra med tveksamhet - och längtan att våga gå vidare.

Jag har också drömt mycket, men sedan jag brände ut mig har drömmarna blivit mer skrämmande och "skruvade" än förut.

Den här var av det mer "normala" slaget.

Jag tycker L:s tolkning låter "trovärdig". Det är min fasta övertygelse att vårt undermedvetna arbetar medan vi sover...

Själv drömer jag mycket, har vissa återkommande drömmar gällande sånt som jag inte löst eller förstått än. Jag har märkt när jag förstått och "åtgärdat" vad en dröm betyder så kommer den inte tillbaka...

qi: Det är intressant med drömmar även om de kan vara hemska ibland.

Ha ha - det där var ju kul! Jag tror som din kompis att drömmen är väldigt talande - ditt undermedvetna praktiskt taget gallskriker för att vägleda dig - innerst inne vet du precis men har bara inte sett de självklara öppningarna än...källaren brkar ses som det undermedvetna i drömmens Hus - som är en sinnebild för en själv. Att köra bil eller framfröa fordon rukar ses som ett uttryck för självständighet - och den lilla flickan som du inte ville skrämma - ja, du är rädd att göra nåt som du kanske inte ska klara - dvs inte klara såtillvida att själva framgången - att lyckas - kan bli för svårt att acceptera - om du förstår vad jag menar?

Det är så underbart när drömmarna verkligen hjälper en - oftast ser man inte själv hur tydligt de försöker hjälpa - det krävs ofta att nån utomstående lyssnar - plötsligt blir det så uppenbart...så brukar det åtminstone vara för mig.

Vi brukar berätta våra drömmar för varann här i familjen och det är väldigt kul!
Själv har jag i flera års tid ständigt drömt att jag befinner mig på nya platser med massor av okända människor...ofta läger, hotell eller dylikt...tillfälliga platser liksom...vad kan det betyda trO?

kram

Skitorättvist är det! Jag kommer aldrig ihåg några drömmar alls. Fast jag måste ju drömma. Enligt all expertis måste man ju drömma för att inte bli galen och det har jag (väl?) inte blivit än. Undrar om det finns något knep för att minnas sina drömmar?

Jag säger som de andra sagt om dina drömmar...

själv är jag tillbaks i att drömma att jag hjälper allt och alla andra. Och kommer i sista hand själv.

Undrar vad det säger om mig?!

shamanen: Jag tror att det är som du och L. säger. Din dröm tror jag betyder att du längtar bort och vill träffa nya människor, men inte flytta.

inga: Jag har hört någonstans att om man inte vaknar mitt i drömmen så minns man den inte. Du kanske sover FÖR gott :)

Nina: du är väl inte på väg att sätta dig själv i sista hand nu igen - på jobbet och hemma. Var rädd om dig!!

Värst vad spännande det blev med drömmar och drömtydning. Det är ett jätteintressant ämne.

Intressant dröm + uttydning! De flesta drömmar jag minns innehåller element där jag inte hinner med tåg, buss eller flyg. Eller så får jag inte med mig all packning eller alla familjemedlemmar.

Hrm... du sa något... ska tänka på det lite granna...

Det här var spännande, jag tror också att ditt undermedvetna försöker berätta något för dig och att du nu börjar bli medveten om det...

mildamakter: Ja, det är kanske att jag ska skynda långsamt?

Skicka en kommentar

Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida