19 mars 2008

Så det kan bli...







Idag när jag vaknade verkade det inte bli en sån rolig dag. Jag hade ont i tänderna - har antagligen "tuggat" inatt. Jag gör det ibland när jag är nere eller stressad... och ingen praktikplats ännu. Men på 2 timmar hade allt ändrat sig.
Först hörde Strumpstickan av sig och undrade om jag ville komma och fika. Tyvärr gick det inte idag, för idag ska pappa få sina nya gardiner jag sytt, men bara det att hon tänkte på mig...
Sedan fick jag ett mail där hon undrade om jag ville följa med på "fårresa" i sommar och det ville jag förstås. Det kommer att bli jättekul.

Mer roligt:
Af-damen ringde och berättade att hon hittat en plats åt mig på Chilli. Vi ska dit i nästa vecka och titta.
Så det kan bli; eller som Strumpstickan sa: Man vet aldrig hur det blir så man kan lika bra vara lycklig.

18 mars 2008

Stickade muffins!


Jag fick ett mail från en okänd kvinna, som i någon kommentar läst att jag hade beskrivning på stickade muffins. Jag tänkte att det kanske är någon annan, som också vill ha beskrivningen, så här kommer den:


Stickade muffins (ur Ett nystan av Leigh Radford)

Storlek: ca 7,5 cm i diameter i botten, ca 10 cm upptill, ca 9 cm hög
Garn: blandade restgarner
Stickor: 4 mm strumpsticka till nederdel, 5,5 mm till överdelen.
Stickfasthet: inte så viktigt. Sticka så att det blir fast tillräckligt så att stoppningen inte syns.
Stoppning: polyester ca 120 g räcker till 9 muffins

Botten:
Lägg upp 56 m med 4 mm stickor och lite tunnare garn. Fördela maskorna jämt på stickorna och sätt en markör på stickan. Sticka runt i resår 1rm, 1 am tills arbetet mäter 5,5 cm från uppläggningskanten. Sticka am ett varv.
Forma botten:sticka enl. följande
varv 1: *Öhpt, 4 rm, 2 rm tills, upprepa från * varvet ut = 42 m
varv 2 och 3: sticka rm
varv 4:*Öhpt, , 2 rm, 2 rm tills, upprepa från * varvet ut = 28 m
varv 5och 6: sticka rm
varv 7: *Öhpt, , 2 rm, 2 rm tills, upprepa från * varvet ut = 14 m
varv 8: *2 rm tills, upprepa från * varvet ut = 7 m
Ta av garnet och lämna 15 cm. Dra garnet genom m och dra åt, fäst på avigsidan.

Överdelen:
Lägg upp 32 m med den större stickan och tjockare garn. Fördela maskorna jämt på stickorna och sätt en markör på stickan. Sticka enl. följande:
varv 1-3: sticka rm
varv 4: *6 rm, 2 rm tills, upprepa från * varvet ut = 28 m
varv 5: *4rm, 2 rm tills, upprepa från *tills 4 4 m återstår, 4 rm = 24 m
varv 6: *2 rm, 2 rm tills, upprepa från * varvet ut = 18 m
varv 7: *2 rm tills, upprepa från * varvet ut = 9 m
Ta av garnet och lämna 15 cm. Dra garnet genom m och dra åt, fäst på avigsidan.

Montering:
Brodera, sy fast pärlor eller knappar på överdelen. Fäst lösa ändar.
Fyll botten med stoppning. Sätt på överdelen så att den täcker stoppningen. Sy fast överdelen mot botten med samma garn som botten stickades. Sy med kaststygn.


Lycka Till!

Visst är det gulligt!


Det här hittade jag någonstans på nätet; sticka värmare till frusna hönor.
One minute you're in a warm battery shed squashed up alongside someone who's pecking out your feathers - the next you're out in an open field with nothing to protect you from the elements. Thank the Lord for chicken jumpers...

17 mars 2008

Kommunicerar du som en man eller som en kvinna?




You Communicate Like a Woman



You empathize, talk things out, and express your emotions freely.

You're a good listener, and you're non-judgmental with your advice.

Communication is how you connect with people.

You're always up for a long talk, no matter how difficult the subject matter is.

Ja, det stämmer bra det. Jag älskar att prata med människor.

Snö

"En morgon när jag vaknar, är hela världen vit..." och idag var det precis så. Och just när jag satt små "tète-á-tète" i balkonglådan.
Usch!!!

14 mars 2008

Dilemma

Senast jag var hos damen på Af sa jag till henne att jag kände mig så pressad av henne att själv hitta praktikplats och att jag de senaste veckorna inte mått så bra att jag orkat. Hon sa att hennes roll var att hjälpa mig att hitta praktikplats att arbetsträna på de tre månader som finns kvar på mitt rehabår (några månader gick ju förlorade i garnbutiken - därför är det bara tre kvar).
Idag fick jag ett mail att hon fått ett napp om en praktikplats, som frukostvärdinna på ett hotel 7-11 på morgnarna.
Jag kände direkt att fjärilarna i magen vaknade. Jag sa visserligen att det var något som jag kunde tänka mig att göra när jag var där,men jag är rädd att jag som sover så dåligt på nätterna inte kan klara att sköta det med så tidiga morgnar. Jag vill ju inte misslyckas igen.
Nu vet jag inte hur jag ska göra: Ska jag be henne att leta vidare eller ta det och må dåligt, bara för att hon hittat det och att tiden går snart går ut?

Jag sa ju också att jag var så trött på att det aldrig händer nåt. Och när det nu händer något, så känner jag mig lite tvingad att ta det fast det inte känns bra.

Jag vet varken in eller ut. HJÄLP!!

Uppdatering:
Jag fick ett mail där det står att damen från Af och ansvarig på heotellet har kommit överens om att jag ska ringa för att boka ett studiebesök.
(Det hade ju varit roligt om hon frågade mig först)

11 mars 2008

Tveksamt

Är på väg till ytterligare ett möte med damen på Af. Undrar om det kan komma något gott från det denna gången??
Jag är så trött på att det aldrig händer något. Är sjukskriven på heltid nu igen och söker jobb men inget händer. Inga svar och inget jobb.

09 mars 2008

Tävling!


Klicka Här före den 20 mars och var med i utlottningen av Laura Biagottis "lukta-gott".

Till alla kattägare!!

06 mars 2008

Bra för själen

Idag när jag var en sväng på stan kunde jag inte motstå den här muggen med den blå elefanten, som längtansfullt hänger ner över kanten och hoppas kunna stoppa ner snabeln och få sig en slurk av Zoegas mörkrost. Som sagt det är bra att skämma bort sig lite och ge sig själv små presenter då och då. Det behöver inte vara monstersymaskiner - det kan räcka med en liten kaffemugg.

På begäran: Muggen köpte jag på Mique i Arkaden vid Brunnsparken (eller "Brumparken", som pågarna sa när de var små)


Den här klockan vann jag på Tradera. Tänk det var bara jag som lagt bud på den. Obegripligt!! Den har gnistrande stenar (glasbitar) och formen av en katt. Därför blev jag så förtjust i den. Barnsligt, va?

Men nu undrar jag om det inte är en sån "Hello Kitty"-klocka.

Hur som helst lite glitter och lite rosa är aldrig fel.

29 februari 2008

Nu är den här!!!



Här ser ni mitt sybord, som det ser ut just nu, med overlocken på ena sidan och nykomlingen på den andra, tyg, tråd och vattenflaska - vad kan man mer behöva?

Satt uppe länge i natt och sydde och provade och hade mig. Tänk att den både sänker pressarfoten och fäster tråden när man trampar på pedalen och sedan finns det en liten knapp med en liten sax och trycker man på den fästs tråden OCH klipps av. Super!!

"Safiren" köpte jag hos "Lasses symaskiner" på Kvilletorget på Hisingen och jag gör gärna lite reklam för "Lasse" (som inte heter Lasse) eftersom han var så himla trevlig.

28 februari 2008

Värstingmaskinen

Nu ska det bli av. Jag ska ge mig en ny symaskin i födelsepresent och det är den här värstingen jag har spanat in: Husqvarna Viking Sapphire 870. Bara namnet!!! Låter som en bilmodell! och i morgon ska den få komma hem till mig.
Jag är så spänd och glad över detta!!!

Det du Nina! Det är väl en bra present? Vill du också ha en?

26 februari 2008

Bokrea

Idag börjar bokrean. Nog var det roligare förr när man kunde göra riktiga klipp på riktiga reaböcker, som bokhandlarna hade sorterat ut. Då kunde man gå runt och göra en heldag av det. Nu ges många ut i speciellt upptryckta upplagor och de flesta titlar är i alla butiker.
Då satt jag långt i förväg och prickade för de titlar jag ville ha, förbeställde och det var fest. Men jag tar väl ändå en runda ner på Bokia här över gatan och tittar. Man vet ju aldrig. Det är känslan av rea, lukten av böcker och att trängas lite grand som jag är ute efter.
Sedan ska jag till pappa en sväng. Idag tror jag att vi ska ta oss till Kåken. Så kallas det nya kulturhuset i tillbyggnaden till gamla Härlandafängelset, "en cellsam mötesplats" (så göteborgskt så man svimmar). Jag har några böcker som ska lämnas tillbaka och så kan vi testa deras café. Det verkar väldigt trevligt där.
Det är roligt att göra något tillsammans så han inte ska behöva sitta inne hela tiden. Han behöver komma ut lite och se nåt annat.
Men han verkar så mycket gladare nu än förut. Kanske är det så att han känner sig tryggare nu när han har folk och mig runt sig. Jag hoppas på det.

Uppdatering kl. 17.00:
Vi kom oss iväg i ösregnet till Kåken och det var riktigt mysigt. Först var vi en trappa upp och jag lånade böcker; Anna Politkovskajas bok om kriget i Tjetjenien, en liten knasig bilderbok "Fula Frisyrer" helt utan text med handplockade bilder fula frisyrer från frisersalonger över hela världen. En riktig skrattbok!
Sedan gick vi och fikade. Vi tog engelsk äpplekaka med vaniljsås till kaffet och det kan jag rekommendera. De har också sallader, smörgåsar, pajer och mat.
När vi kom var hela caféet fullt med stackars lärare, som hade studiedag, men deras rast tog slut och då var vi nästan ensamma där. Skönt! Jag retarderade genast till mitt lärarliv och tänkte på alla värdelösa studiedagar jag tvingats vara med på. Jag kände mig så lättad att jag inte är i deras sits mer.

25 februari 2008

och det här...

Fast jag gillar detta också!

MINA FAVORITER

Det är några år emellan, men ändå...Den här låten kan jag höra hur många gånger som helst.



Kan Amnesty - så kan vi!!


Här vill jag bara sprida inlägget från Strumpstickans blogg idag!! Ett jättebra initiativ!!


Uppmanar alla att maila Kalla Fakta
Visst kan vi göra något! Om ni också blev upprörda av Kalla Faktas program igår om fårskötseln i Australien där de använder den smärtsamma metoden mulesing på merinofåren... så kan ni göra något åt det också -
Maila Kalla Fakta och be dem granska och följa upp branschen med garn som är gjord på merinoullen?
kalla.fakta@tv4.se
Eller ring till Kalla Fakta, telefontid tisdagar 9.00-10.00.Tel: 08-459 40 00
Ställ frågor i butikerna och kräv ett svar på var ullen kommer ifrån. Bojkotta merinoull från Australien tills eländet upphör. Konsumenters makt ÄR stor när det kommer till plånbok och pengar.

Läs mer och informera er.

Maila Australiens premiärminister Kevin Rudd och jordbruksministern Peter McGauran och protestera. Det finns mallar här

Nu är det ny vecka och...

Det blåser idag igen, men solen skiner. I natt kunde jag inte sova - låg vaken tills tidningen kom och drygt en timme till. Vaknade i förmiddags med ont i axlarna och stressfjärilar i magen.
Det känns som om jag "borde" göra så mycket, men får inget gjort.

* Att pappa flyttat till Göteborg är härligt, men samtidigt känner jag att jag "måste" hälsa på honom var och varannan dag. Inte från honom utan från mig själv...

* Jag borde ta mig an alla trasiga kläder som ligger och glor på mig från högen. Byta blixtlåsar och och sy pappas gardiner och laga hålet i mina jeans och klippa tyget till linnebyxorna och...

* Sticka mer och oftare. Det tycker jag egentligen är roligt....

* Vara gladare och piggare...inte nere och trött...

* Ha ro att göra roliga saker och inte bara tänka på allt jag "måste" göra

Jag borde ta lite "time out" och inte göra nånting. Men jag tror att jag ska börja med att dricka kaffe.

Rysk dokumentärsatsning på SVT

Den 2 mars i år ( på min födelsedag) är det ryskt presidentval. Inför detta visar SVT fyra dokumentärer på temat Ryssland.
Ikväll kl. 22.10 på SVT 2 såg jag en oerhört intressant film om den ryske KGB- och FSB-agenten Alexander Litvinenko , som mördades genom förgiftning och dog den 21 november 2006.
Den var lång, men kändes kort eftersom den var indelad i kapitel och Andrei Nekrasov, som gjort dokumentären, berättar historien som ett personligt vittnesbörd om vad som verkligen hände.
Om du missade den - se den här. Jag blev alldeles tagen.


"The secret war between Russian dissidents and FSB, the successor agency of the KGB, splashed into the worlds front pages last November when Alexander (Sasha) Litvinenko died in London poisoned by radioactive Polonium-210, which was slipped into his tea during a meeting with two visitors from Moscow. In his new documentary, Litvinenkos friend Andrei Nekrasov tells the story of the former FSB officer - from his initial rebellion against corruption in his agency, through his imprisonment and escape from Russia, to his crusade against his former employers to his eventual assassination. In a series of revealing interviews with the main protagonists of the Litvinenko case, including his friends, his alleged killers, his widow and Sasha himself, the film recreates a world of intrigue, high-stake politics, love, loyalty and betrayal, which is more intricate and breathtaking than any fiction could be."(Källa: IMDB)


Verkligheten överträffar i sanning dikten!

I morgon kväll SVT 1 kl.22.00 sänds ett program om den ryska journalisten och författaren Anna Politkovskaja, som var mycket kritisk till Putin och det tjetjenska kriget och som mördades den 7 oktober 2006. Missa inte den heller!!!

22 februari 2008


Jag måste vara sjuk. Jag har fått sån lust att städa. Kanske går det över om jag sätter mig ner en liten stund.

20 februari 2008

En rolig dag

Idag blev det en rolig dag. Rent oförhappandes ringde telefonen och så förvånad jag blev när det var "Strumpstickan" i andra änden.
-"Hej! Jag tänkte dra ner på stan och gå på Strikk. Har du lust att följa med och så kan vi ju ta en fika. Jag tror att vi behöver det."
Hon hade gått på känn i telefonkatalogen och hittat mig där. Såklart att jag ville det. Vi bestämde tid och sågs på den klassiska mötesplatsen i Göteborg; Johanna* (fontänen) i Brunnsparken.
Vi strosade runt i sakta mak och pratade och skrattade och efter en stund gick vi till Kosmos och fikade och åt och pratade och pratade och det var sååå mysigt.
Tre timmar senare skildes vi åt och jag kom hem med 4 tunikor vi hittade på rea, ett nystan "Angels Touch" ett underbart alpackagarn, som var både Eko- och Fair Trade-märkt. Det mjukaste mjuka jag känt i alpackaväg - (Drops - släng dig i väggen!). Det ska bli ett par muddar tror jag.
Jag var trött när jag kom hem, men glad och det var så roligt att hon ringde så oplanerat och att vi hade så kul.
Tack Strumpstickan för den roliga tisdagen!


* År 1879 gjordes Brunnsparken i ordning. Samtidigt utlystes en pristävling mellan svenska skulptörer om utsmyckningen av en passande fontän. Per Hasselbergs förslag "Sånings-kvinnan"vann enhälligt, bl a med motiveringen att "den förblifver alltid en konstnärlig prynad äfven under de tider af året då den måste blifva beröfad vattnet". Resultatet blev den staty som i folkmun kallas för "Johanna i Brunnsparken". När konstverket avtäcktes på Johanna-dagen, den 21 juli 1883, var namnet givet.


19 februari 2008

Svenssontest

Det här hittade jag hos Lindalotta. Ett Svenssontest!

[ ] Ditt efternamn slutar på -son
[ ] Du känner någon som har samma förnamn som du
[ ] Du känner någon (utanför din släkt) som har samma efternamn som du
[ ] I din familj är ni 2 barn
[ ] Du bor i villa
[X] Du bor i en tätort
[ ] Dina föräldrar är mellan 35-50 år gamla
[X] Dina föräldrar har gift sig
[ ] Din mamma är yngre än din pappa - fast bara sju månader
[ ] Din pappa heter Lars
[ ] Din mamma heter Anna
[ ] Din familj har en Volvo
[ ] Din familj har en silvergrå eller röd bil
[X] Du har tillgång till Internet hemma
[X] Du har egen mobiltelefon
[ ] Du har ett eget rum
[ ] Du har varit utomlands minst 2 gånger
[ ] Du har varit på Mallorca/Kanarieöarna
[ ] Du har varit i Grekland
[X] Du har varit på Öland minst 2 gånger
[ ] Du har varit på husvagnssemester minst 2 gånger
[ ] Din familj har en husvagn
[ ] Ingen av dina föräldrar röker
[ ] Din pappa är lite lätt överviktig
[ ] Du idrottar flera dagar i veckan
[X] Du har husdjur
[ ] Du får månadspeng
[X] De flesta i din familj är blåögda
[ ] Du äter på Mc Donalds
[X] Du följer Melodifestivalen

Multiplicera antalet kryss med tre och få din procent.8 x 3 = 24
Jaha, jag har en bit kvar.

Sol och städning

Det vill säga mycket sol och lite städning. Jag städade mina tre skrivbordslådor och kastade massor som samlats under lång tid. Men jag hittade också roliga saker; nyckelringar till förbannelse, klistermärken, pennor, 5 (!) linjaler, foton på pojkarna då de var små, gamla körkortsfoton (som man såg ut), och allt möjligt mög. Bl.a. hittade jag också små gulnade tidningsurklipp med citat om böcker. De tyckte jag var så bra att jag lade in dem i högerspalten.

Nu har allt lugnat ner sig lite. Förkylningen är mycket bättre och pappa är installerad och verkar trivas i sin nya tillvaro även om han inte alla dagar minns att han flyttat från Lund till Göteborg.
Jag har varit hos honom varje dag i 2 veckors tid nu och nu har han fått det riktigt fint hemma hos sig.
Igår var han här hos oss och drack kaffe och åt ostkaka med grädde och sylt. Fast det hade han glömt bort idag.

15 februari 2008

Hrrrrmpf

Öhhh...snyt...snörvel...host...zzzzzzz zzzzzzz
Trevlig helg alla ni andra!

14 februari 2008

Skidskyttestickning

Vm i skidskytte pågår ju i Östersund. Tyskland leder medaljligan och deras bästa tjej heter Magdalena Neuner. Häromdagen när hon intervjuades av SVT avslöjade hon att när hon vill koppla av mellan träningarna och tävlingarna så stickar hon. Hon har förstås en egen hemsida, som de flesta andra elitidrottare, OCH där finns en stickblogg. För den som är intresserad och vill träna upp sin tyska finns bloggen här.
(Jag önskar att jag också var sponsrad av ett garnföretag)

12 februari 2008

Kraftlös

Förkylningen är här...snörvel...och jag är så trött.

11 februari 2008

Pappa


Så var då pappa installerad i sin nya lägenhet. Det känns så bra att ha honom nära och veta att han är omhändertagen dygnet runt.
Det finns tio lägenheter på våningsplanet och personalen verkar väldigt bra och erfaren. Huset är nyrenoverat och det är fräscht och fint.
Pappa har inte flyttat på 30 år så det känns nog konstigt för honom och än så länge är han desorienterad och har inte riktigt klart för sig var han bor, vem som bor där och hur det är med Lundalägenheten. Har han betalat hyran, var ska han få mat ifrån, var bor jag, ska jag inte bo där med honom? Ibland förväxlar han mig med mamma och det känns hemskt. Han undrar hela tiden var hans plånbok är och räknar sina pengar om och om igen. Frågorna är många och de upprepas oavbrutet. Det gäller att ha tålamod och det är inte så lätt alla gånger. Men jag inbillar mig att ju fler gånger han får höra svaren, ju bättre blir det. Han har ju faktiskt inte varit här en vecka ens.
Jag åkte ner till Lund i söndags och vi började så smått tänka ut vad som skulle med i första svängen. Vi packade in i bilen och i tisdags styrde vi kosan norrut. Flytten upp gick bra, men när vi hade 6 mil kvar till Göteborg tyckte han att vi skulle vända och köra tillbaka till Lund. Men jag körde vidare och kände mig som en kidnappare.

Jag är där varje dag och hälsar på. Vi fikar och pratar och försöker reda ut begreppen. Jag tror att det ska hjälpa honom att förstå att han nu bor i Göteborg och att vi bor nära varandra och kan ses mycket oftare. Vi har satt alla foton i hyllan tillsammans med hans medaljer, fotoalbum och prydnadssaker som vi tog med från Lund. Tavlor har kommit upp på väggarna och favoritfåtöljen är på plats.
Men det är förstås helt andra saker som gör att man känner sig hemma. Jag hoppas att han snart finner sig tillrätta och att han ska känna sig trygg.
Detta har tagit på krafterna för min del och det är det enda som uppfyller min tillvaro nu. Jag känner mig stressad över att veta att han inte riktigt vet var han är och varje gång jag ska gå hem säger han: ”Kommer du i morgon? Inte förrän på eftermiddagen?” Och då känner jag hur det hugger i magtrakten och jag känner mig lite jagad.

Jag är så trött, så trött, men kan inte sova och huvudvärken verkar ha kommit för att stanna.
Jag har ont i hela kroppen som om jag tränat hårt och det känns som om jag höll på att bli förkyld.
Detta, tillsammans med besvikelsen över jobbet, som jag fick men ändå inte fick i garnbutiken och sjukskrivningen, som nu förlängts till mitten på mars, gör att också börjar svaja i tillvaron. Jag fick gå upp i dos i medicinen efter beskedet från garnbutiken och nu har jag fått lite sömnmedel också för att få vila lite. Men jag är lika trött när jag vaknar som när jag går och lägger mig – och inte har jag lust till nåt heller. Jag har inte stickat nåt på nästan två veckor.

Jag hoppas att vi – både pappa och jag – snart ska känna oss bättre.

07 februari 2008

Hajar du?


Här kan du hålla koll på hajarna på Universeum.


02 februari 2008

Mot södern...



...fast inte så långt. Till Skåne och Lund far jag i morgon (idag) för att hjälpa pappa med flytten och höra om han bestämt vad han vill ha med sig till Göteborg.

Det är så skönt att komma ner till kontinenten och jag känner mig så avslappnad. Alla pratar likadant som jag och jag behöver inte anstränga mig på något vis.

Jag ska vara tillbaka på tisdag och om jag har tur och pappa vill så flyttar han in redan på tisdag och då kan vi också ta med lite grand av de saker han vill ha med sig.

Då kan vi åka ner helgen efter och hämta det vi inte kan ta i bilen första gången. Men om man lyfter ut 5 säten, så ryms det ganska mycket.


Det ska bli skönt när allting är färdigt.

Tänk att min pappa skulle gå och bli "göteborgare" på gamla dar. Det hade ingen av oss trott.
PS klicka på länkarna och bilderna, så kan du lära dig mer om Skåne och Lund, som är 900 år gammal.

31 januari 2008

Aj aj!


Fröken Shiva är sjuk. Hon har fått öronskabb OCH öroninflammation, konstaterade veterinären häromdagen. Det blev till att köpa medicin på Apoteket; nåt medel att spruta på huden mot de små svarta odjuren. Man fick dela pälsen och tömma hela ampullen på huden. Medlet ska gå in i huden och sprida sig i fettlagret och döda djuren. Sen var det också penicillin i droppform, som ska in i örat 2 gånger om dagen och det gillar varken hon eller jag. En strid varje gång, men kan det bara hjälpa så... Nu bara sover hon och sover och sover...och äter...
Lekkamraten Flisa är oglad. De får inte träffas på 2 veckor. Från att ha bott ihop i 5 veckor då matte var i Peru, så får de inte träffas alls.

25 januari 2008

Testing,testing...

Här alla stickerskor/stickare kan ni testa era kunskaper i stickteknik.

23 januari 2008

Hurra!!

Här i detta fina hus från förra sekelskiftet har min pappa fått en plats att bo. Det är en donation (som så mycket annat i Göteborg) från Oscar och Maria Ekman och var från början ett sjukhus. Numera är det äldreboende och heter Ekmanska, förstås.
Här har man tillsyn dygnet runt, gemensamma måltider, fotvård i huset, läkare en gång i veckan, frisör över gatan och jag har cykelavstånd hemifrån och dit. Han får utsikt mot en fin skogsbacke och jag ska försöka inreda det mysigt åt honom med allt han vill ha med sig.
Det bästa är att det nu står tomt och han kan flytta in när han vill. Jag kan hälsa på honom varje dag och både han och jag slipper vara ängsliga längre. Nu har han alltid "någon att fråga" när han känner sig lite vilse i tillvaron.
Hurra!!

22 januari 2008

Dagens skörd



Det här är dagens skörd från biblioteket. Några gamla och några ganska nya, men alla roliga och värda att låna om.

Suck;))

Fick nyss sms från Äldsten: "Du e grym, mamma" och "Du e så cool".
Kan man bli annat än tårögd och lycklig?

DET ÄR EN HOPFÄLLBAR VAS!


Det är en hopfällbar vas inköpt på Designtorget. Man fyller den med varmt vatten och den tar form. Den finns i grönt, turkos, rosa och genomskinliga (tror jag) och den kostade om jag minns rätt under 50:-. Bra present att ta med till en värdinna kanske - både vas och blomma - och när blommorna har vissnat; häll ut vattnet, låt den torka, fäll ihop den och skjuts in i lådan eller skåpet.
I vasen ser ni Äldstens födelsebukett. Jag gick till vår blomsterhandel Freja, som är mästare på att göra fräcka, personliga buketter.
Jag sa att det skulle vara till en romantisk, machokille, som fyllde 21 år och expediten bara gapade. "Är det inte lite motsägelsefullt?"
Kan så vara, men han är macho i den meningen att han i sin idrott tränar mycket och kollar ofta hur "deffad" han är, lite klädsnobb och fåfäng, men romantisk också. I julas gick vi till Pärlhuset och han köpte pärlor till ett halsband, som han gjorde till sin flickvän.
I buketten var det en grön krysantemum (macho?) grenar av plattpil och vitsprayad björk, som skulle symbolisera det romantiska och spröda. Som avslutning föreslog jag svart bast att binda ihop det med - han gillar ju svart och "heavy metal". Både expediten och jag blev otroligt nöjda med skapelsen och sonen blev väldigt glad. Han gillade verkligen symboliken.

21 januari 2008

VAD ÄR DETTA?



Det är i dubbel mjuk, grön genomskinlig plast. Användbart i alla hushåll.

Kan ni gissa vad det är?

Svar i morgon.

20 januari 2008

Traderafynd



Idag har jag fyndat 2 såna här nystan - Rowans "Kid Silk Haze" på Tradera för 150:-. Visst är det en underbar färg!

19 januari 2008

Grattis!



Idag fyller vår förstfödde 21 år!

Grattis Henrik!

18 januari 2008

Godnatt!


Nu går vi och lägger oss!
Sov gott!

17 januari 2008

Tävla i bloggar??

Det är kul att gå sina rundor och läsa bloggar. Alltid hittar jag något nytt, men ofta ser jag att det delas ut utmärkelser om det ena och det andra. Det blir som en tävling. Hur många utmärkelser har jag i förhållande till andra? Vinner den som har flest? Om man inte har några alls betyder det att jag och min blogg inte gör någon glad eller "makes someone's day"?
Hur ska jag tolka det?
Kan man tävla i bloggar eller är jag bara avundsjuk för att jag inte har någon utmärkelse?
Å andra sidan så skriver jag inte i bloggen för att underhålla andra utan för min egen skull.

(Jag kan ju ge mig en själv.)

15 januari 2008

VIKTIGT!!



Idag har jag gjort något väldigt viktigt. Vadå? undrar ni, vad har hon att göra som kan vara så viktigt? Arbetslös och sjukskriven som hon är?

JO, idag har jag varit och fikat med en kompis på "Le Pain Francais" på Västra Hamngatan. I tre timmar satt vi och pratade om allt möjligt; sånt som är svårt och sånt som är lätt att prata om, dvs. Livet. Och jag mådde så bra efteråt.

Sånt är viktigt!!!

13 januari 2008

Dagens små glädjeämnen




Redan 2002 blev jag medlem på Tradera såg jag idag. Under den tiden har jag både köpt och sålt en hel del. Ibland har det varit garderobsrensning och ibland har det varit rensning i bokhyllan. Idag var det dags igen.
Nu blev det lite stick- och syböcker, som i och för sig kunde fått stanna kvar, men eftersom jag aldrig läser i dem och jag dessutom har ganska många så var det en hel del som fick gå med.
Redan efter 2 timmar hade jag sålt "100 landskapsvantar" och "Roligt med restgarn" på Köp-nu-alternativet och det var himla kul. Nu får de glädja någon annan.

I eftermiddags ringde det en kvinna från Stockholm och hade precis en sådan inställbar provdocka, som jag annonserat om på Blocket. Det har jag tänkt köpa en länge, men de är dyra att köpa nya nya. När jag syr till andra är det så bra att kunna prova utan att behöva kalla hit personen i fråga så fort jag behöver prova in något.

Jag har sytt lite grand åt andra i vinter - mest lite ändringar, men nu har en tjej hört av sig och vill ha 2 balklänningar. Jag hoppas att det blir så för det är så kul att sy finklänningar, och då kan provdockan komma väl till pass. Hon vill ha nånting som på bilderna.

Igår fick Flisa komma hem igen och Shiva har nu oss alldeles för sig själv. Det gillar hon skarpt. Jag måste komma ihåg att vaccinera henne nästa vecka och det gillar hon inte lika mycket. Igår satt/låg vi i soffan och bara mös länge, länge. Jag tror vi somnade en stund också. Ingen av oss kommer ihåg att någon tog den här bilden.

09 januari 2008

Senaste nytt!

Nu har vi fått tillbaka vårt bredband. Skönt!! Det kändes verkligen tråkigt att vara utan och inte kunna hälsa på er som vanligt!

På sysselsättningsfronten har följande hänt:

* Jag har blivit heltidssjukskriven igen och ska fortsättningsvis hålla mig till den högre dosen medicin.

*Jag har fått en ny handläggare på Försäkringskassan. Jag tror att det är nummer 6 eller 7 - jag har tappat räkningen. Den förra hade fått nya arbetsuppgifter och henne hade jag bara haft i 2 månader. Jobbigt!

*Vi ska ha ett nytt möte hos läkaren om vad som ska hända härnäst - vi är min läkare, Af, FK och jag. När det blir är högst osäkert än så länge.

Jag har också lyckats stuka min fot och bita sönder en tand. Så kul har jag!!

Det blev ett "gnällinlägg" denna gången. Men det får det vara ibland! Bloggen är en bra ventil.

07 januari 2008

Inget bredband!!

Någon har grävt av en kabel till Bredbandsbolagets bredband och därför har jag inte skrivit här på länge. De tror att det kommer tillbaka om några dagar.
Kass!

02 januari 2008

NYÅRSDAGEN 2008

Så var det ett nytt år - 2008 - och det är alltid lika svårt att vänja sig vid att skriva det nya året. Men det tar väl bara några dagar, så är det lika vant som 2007 var.

I alla media summeras det gamla året och det hände mycket 2007, som jag redan glömt bort.

Mitt 2007 började väldigt bra med att jag med stöd av min jobbcoach skaffade mig en praktikplats på ett ställe, som jag trodde skulle passa mig och vara bra för mig. Och det visade sig vara helt riktigt.
Jag blev erbjuden halvtidsjobb efter nyår, eftersom försäljningen gick bra och jag var själaglad.
Så småningom skrev vi avtal om min anställning och jag skulle börja 7 januari med lönebidrag från Af. Det var möte hos läkaren med Af och FK och allt verkade klart.
Men veckan före jul fick jag veta att det inte skulle bli något arbete eftersom det skulle kosta för mycket att ha mig anställd och ändå hade jag med mig 70% i lönebidrag!!!!

Det som började se ut som en vändpunkt i mitt liv blev bara ett luftslott, och det överskuggade tyvärr slutet på 2007 inte bara för mig utan för hela familjen.
Jag trodde inte att jag fortfarande var så skör och utan marginaler när det gäller att ta smällar, men det är tydligt nu att det kommer att ta lång tid innan jag är mitt gamla "jag" - om någonsin.

MEN nåt positivt hände också i slutet av förra året: Jag fick besked om att min pappa får flytta hit nära oss, så fort det blir en ledig plats. Och det är både han och jag överlyckliga över.

23 december 2007


Jag önskar er alla en lugn och vilsam Jul och ett fantastiskt fint 2008!

22 december 2007

Stickad julkrans



Jag vill bara visa er min stickade julkrans, som jag har på dörren i år. Den är stickad i grön Nanuk, olivgrön Eskimo och en tråd Vivaldi. Sedan har jag fäst den på en stomme och dekorerat den. Jag tyckte den blev fin och dessutom barrar den inte utan jag kan ha den i evigheter Amen.

17 december 2007

Nej, det blev inget

Nu är det inte roligt! Jag har fått besked om att jag när allt kommer omkring inte får jobb i garnaffären i januari, p.g.a. ekonomiska skäl.
Jag hade skrivit på anställningsavtalet och allting, men allt är nu som förut. Jag hänger i luften, som så många gånger förr och har inte en aning om vad som ska hända nu. Ett vacuum har snabbt uppenbarat sig och jag känner mig bara ledsen, besviken, arg och lite lurad.
Allt var väl för bra för att vara sant. Det var ju så roligt och det passade mig så bra - och nu, bara tomhet...
Jag blev så ledsen av beskedet att jag var tvungen att gå hem och idag har jag inte orkat gå dit igen.
Arbetsförmedlingen har fått veta och min kontakt där ringde mig och sa att jag inte behöver gå dit mera om jag inte orkar det med tanke på omständigheterna. Vi ska träffas i veckan och prata.

12 december 2007

Magsjuk


Magsjuk och vill bara ligga ner och vila...

10 december 2007

Tro de'???

Your Aura is Blue

Spiritual and calm, you tend to live a quiet but enriching life.
You are very giving of yourself. And it's hard for you to let go of relationships.

The purpose of your life: showing love to other people

Famous blues include: Angelina Jolie, the Dali Lama, Oprah

Careers for you to try: Psychic, Peace Corps Volunteer, Counselor

09 december 2007

Kattgäst hos Muminmamman


Igår kväll kom Flisa till oss och ska bo här medan matte

är i värmen i Peru. Flisa får stanna i blöta Göteborg

och bo hos sin lekkamrat Shiva. De har ganska kul ihop;

slåss lite, brottas, lurpassar och äter varandras

mat, kissar i varandras kattlådor.

Och efteråt blir det sååå trötta och somnar

bredvid varandra i yngstens säng.













Lite söndagstrams?
logo
Hvem er du i Mummidalen?

Mitt resultat:
Mummimamma
Du er Mummimamma! Du er snill og omtenksom. Hvis noen har et problem går de til deg for råd, og du har ofte en løsning.
Ta denne quizen på Start.no

07 december 2007

Vinter?



Snacka om mild vinter! Här står min hängpelargon och blommar den 7 december och vi har +10 grader.

Var är snön och vintern?

Fröken Fräkens adventskalender



Så här ser min adventskalenderstickning ut just nu och det är alldeles rätt och bra, enligt Fröken Fräken. Men jag undrar vad det ska bli när det är klart. Vänta och se!

En vild ljusshow

Den här hittade jag hos Fröken Fräkens adventskalender. Helt hysterisk!!

06 december 2007

Mitt julprojekt



Här ser ni mitt julprojekt. Hanne Falkenbergs sjal Promenade och det är knappt att jag kan hålla fingrarna borta från kassen, som den kom i. För säkerhets skull står den kvar i butiken.
Uppdatering kl.23.10 :



och så här ser den ut framifrån och bakifrån... Läckert va?

05 december 2007

Lite bus


Jag busade lite med L. igår och sydde på ett stickat dörrhandtag i rött och guld.
Ganska kul tyckte hon - och jag också - så insidan fick ett också i blått och silver.
Jag har också gjort en liten "stickängel" i spetstyg, som hänger på dörren till affären.
Det lilla gröna djuret i granris är en liten hund, lik Zack i affären.

Årets tårta?



För några dagar sedan fyllde yngsten 16 år och i vanlig ordning var det gratulationer på morgonen. Av olika skäl var det bara mellan och jag som var hemma, men vi gjorde det bästa av det.

Vi laddade med födelsedagskoppen och guldfatet man får det ätbara på när man fyller år. Paketer och blomma och ljus fanns där också och sedan började vi sjunga - inte så klart och tonsäkert (klockan var ju bara sju) men starkt och frejdigt. Vi lät mer som en hejaklack än en sångkör, men han vaknade och kunde ta emot hyllningarna. Han fick precis det han önskade på sin bricka; ett stort glas mjölk och jordnötssmör på vitt formbröd (Huu!). Hemma hos oss brukar man få bakelse på morgonen (och man tvingas äta den) men med yngsten var det annorlunda. Han ÄÄÄÄÄÄÄÄlskar jordnötssmörgåsar och då ska man väl få det på sin födelsedag? Och inte bara det! Han fick också 1 kg jordnötssmör och ett helt, alldeles eget vitt formbröd. och lite mjuka och hårda paket.

En sådan födelsedag! Och på bilden ser ni tårtan, som yngsten och mellan gjorde. Den var inte vacker, men vansinnigt god! Det rosa som täcker tårtfatet är hallongrädde och det gula är citronfromage med riven choklad på. Som fyllning var det frukt, persika, jordgubbar och ananas och den var verkligen god om än inte så vacker.

Vantar



Nu är A:s vantar klara och så här blev de. De är klarröda på tummarna och inte cerise, som på bilden. De ser också lite krokiga ut eftersom de använts några dagar och blivit höger- och vänstervante. A. tog kortet en sen kväll och då blev det så här.

Men han är väldigt nöjd och det är huvudsaken.

De är stickade i Eskimo på två stickor och det gick väldigt fort. Jag drog upp det jag stickat på strumpstickorna och började om. Det är ett Dropsmönster - och vill man ha ett par snabbstickade vantar, så kan jag rekommendera dessa.

Senare inlägg Äldre inlägg Startsida