20 september 2007

Halvfärdig prototyp


Så här ser den ut nu.

En bra dag.

Idag har jag gjort två bra saker...nä tre.

1. Jag har anmält att jag inte ska vara med i kören i höst.
Det låter kanske konstigt att det skulle vara bra, men alltsedan repetitionerna började så har jag gruvat mig ett par dagar i förväg innan det är dags att gå dit. Det har inte känts så roligt som det borde och jag har velar göra helt andra saker - sy kläder och sticka och tänka ut modeller till nya linnekläder. När jag väl hade bestämt mig så kändes det befriande. Jag vill bara göra det som känns roligt. Och nu kan jag det. L. tyckte att det var modigt, fast så modigt var det väl inte. Det var mer att bestämma sig och jag kan ju gå dit och lyssna på konserten.

2. Jag har börjat sy på en prototyp till en tunika i linne, som ska ha stickade detaljer. Det var kul och det kan vara en blygsam start till något större. Jag ska lägga ut en bild när den är klar.

3. Jag har lämnat Lärarnas Riksförbund.
Nu är verkligen alla band kapade mellan mig och läraryrket. Jag ska dock stanna kvar i A-kassan, men eftersom jag inte är lärare längre och aldrig mer kommer att vara det, så har jag inte där att göra. Det kändes också jättebra.

Så idag var det en bra dag trots hällande regn och mörkgrå himmel.

19 september 2007

Stickcafé 2


Igår var det första stickcaféet i 2 Knits regi. Tvärs över gatan från affären ligger Ohldins konditori. Där var det mellan 18-20 och det blev fullt. Det är ett ganska litet café men det var ingen som blev utan sittplats. Caféet är i ny regi och tjejerna, som har det är så himla trevliga och gulliga. De har moderniserat det gamla "gubbcaféet" till ett fräscht och mysigt ställe. De har espressomaskin och gott the och så kaffe förstås plus mumsiga mackor, och kakor och inte så dyrt.
Stickcaféet kommer att vara där varannan tisdag jämna veckor och igår var det v. 38.
Det är bara att komma och man behöver inte anmäla sig i förväg.
Men det var väldigt kul och det kom kvinnor i alla åldrar - det kom inga män alls. Men vi hoppas på det nån gång.

18 september 2007

Stickcafé



I kväll ska jag på stickcafét hos 2 Knit och Ohldins café. Det ska bli kul att se om det kommer många eller om vi bara blir en fem-sex stycken.
Jag ska ta med mig de tråkiga ärmarna till koftan och försöka få dem klara. Och sedan hem och titta på "Desperate housewives" kl. 21 på kanal 5.

Vad gör ni ikväll?

16 september 2007

Mer trams...




You Should Get A Butterfly Tattoo




Sweet and sassy

For you, tattoos are a thing of beauty - not toughness





Fast jag har ju redan en sådan:


Tattoo




Kanske är det en sådan här tatuering jag ska ha? (såg den hos Nina och på nätet)

Sömnig söndag!!


Idag är det en sömnig söndag. Jag sov länge och masade mig ut i köket - inga kaffebönor! Kris, men maken hade tagit fram lilla kaffekvarnen och malt hela bönor, som fanns nånstans i kylen och det fanns kaffe. Vilken tur!
Sedan sms-ade Äldste sonen och ville bli hämtad på Säve flygplats och mamman sa förstås: "
"Javisst." Han har varit nere i Berlin och tränat med landslaget hela veckan.
Väl hemma fikade vi och sedan blev jag lite sugen på att sy. Det blev nya kuddöverdrag till soffkuddarna i ett randigt banantyg. Det är ett tyg som en gång i tiden designades av 10-gruppen och IKEA fick lov att sälja det år 2005. Nu ligger det i vår soffa. Det passade bra att sy kuddöverdrag på en sömnig söndag.
Det blev lite tyg över och det räcker till att sy en ryggsäck. Får se om det blir, fast inte idag. Måste sticka klart sonens kofta. Varför är det så tråkigt att sticka ärmar?

I morgon är det måndag igen :) och på tisdag kväll har vi första stickcafé i 2 knits regi. Det ska bli kul att se hur det går.

14 september 2007

Lite trams på fredagskvällen

Your Brain is Purple

Of all the brain types, yours is the most idealistic.
You tend to think wild, amazing thoughts. Your dreams and fantasies are intense.
Your thoughts are creative, inventive, and without boundaries.

You tend to spend a lot of time thinking of fictional people and places - or a very different life for yourself.

13 september 2007

En solig dag

Idag har jag strosat runt lite i mina MBT-skor och solen lyste från en klar himmel. Turen gick först till biblioteket, där jag hämtade en bok jag beställt. Sedan tog skorna mig till Posten för att skicka ett brev, som jag hoppas skall hitta fram denna gången. Ett besök i theaffären resulterade i några tryfflar i en liten fin ask och till sist gick jag in på 2Knit för att fika med Lisbeth. Då passade tryfflarna bra - mörk med chili. Jag passade på att skaffa en uppsättning rundstickor av de nya som kommit in. På hemvägen senare köpte jag 4 kg lingon i grönsaksaffären att frysa in och sedan var det hem och sticka.
En mysig dag!!!

Schmooze Award


"The 'Power of Schmooze Award' is The Award for bloggers who effortlessly weave their way in and out of the blogosphere, leaving friendly trails and smiles, happily making new friends along the way. They don´t limit their visits to only the rich and successful, but spend some time to say hello to new blogs as well. They are the ones who engage others in meaningful conversations, refusing to let it end at a mere hello - all the while fostering a sense of closeness and friendship".
Den här fina utmärkelsen fick jag idag från Carpe Diem. Gissa om jag blev glad!!! Tack, snälla!

12 september 2007



Här kan ni se mitt senaste tovningsalster: en 70-talsryggsäck. Den gjorde jag efter ett väskmönster, men satte på remmar istället för en axelrem. Den blev ganska fin, tycker jag, om man bortser från färgerna. Jag var ju med på 70-talet och har redan haft min grön-brun-brandgula period, fast då som gardiner. Huu!
Och ikväll är det dags för körsång igen! Tjohoo!!

Fk och Af




I måndags var jag kallad till möte på Af och Fk:s handläggare X var också kallad. X är min fjärde eller femte handläggare (jag har tappat räkningen) och ännu så länge vet jag bara hennes namn. Vi har inte haft någon kontakt och det enda jag vet är att i juli ,då Fk organiserade om för femtioelfte gången och jag landade i hennes knä) började vår sejour med att hon hade semester.
Senare fick jag veta att hon i oktober ska vara barnledig, så då kommer jag förmodligen att hamna i någon annans knä. *suckar*

Hur som helst så kom hon inte till mötet!!! Hon hade väl inget att tillföra mer än vad som står i min journal, men jag tycker att om nu denna Af och Fk har en SAMarbetsgrupp, så är det ganska snyggt om båda är med, om inte annat så för att visa ett intresse; dels för samarbetet och dels för att markera att klientens (eller vad jag kallas) ärende har ett visst intresse och betydelse. Men icke! Jag blev ganska besviken och kände mig väldigt liten i sammanhanget.

Inte blev det bättre när Af (jag kallar "min" handläggare så här) berättade att i Fk:s papper stod att jag fr.o.m. 1/1 2008 ska gå upp till att arbeta heltid!!!
Jag blev alldeles chockad! Var kom detta ifrån? Vem hade bestämt det? Hur ska jag klara det?
Tusen frågor snurrade runt i huvudet och jag bara grät och grät. Stackars Af hade pappersnäsdukar, som hon bjöd på. Hon kunde dock komma ihåg, sa hon, att när vi hade möte i mitten av juni med den förra handläggaren, min jobbcoach, jag och Af pratade vi om vad mitt mål var och då sa jag att målet måste vara att någon gång kunna jobba heltid. Detta hade tydligen den fyrkantiga handläggaren tolkat på sitt eget vis.
Af var så rar och försökte förklara för mig, som inte kunde tänka klart, att detta var inget som hon stödde. Rehab kan man få ett år och fram till januari skulle hon inte kunna åstadkomma så mycket, som hon ville. Hon måste ha handlingsutrymme för processen, som hon kallade det.

Detta måste jag diskutera med min läkare, sa hon, och han får skriva ett utlåtande om min framtida arbetsförmåga. Han kommer inte att gå med på att jag ska jobba heltid. Han, liksom jag, är rädd för att jag ska gå in i väggen igen och det får bara inte ske.
Vi kunde inte prata om något annat och jag var alldeles uppriven när jag gick därifrån. Jag har en läkartid i början av oktober och tills dess kommer jag att ligga lågt. Af vill gärna ha ett samarbete med min läkare och höra vad han anser, för att ha ordentligt på fötterna, och det låter ju positivt.

Tur att jag har garnaffären att gå till. Jag kände mig lite lugnare sen, men när jag skulle berätta för L. vad som hänt på Af kom tårarna igen. Det är då själva *-* att jag fortfarande är så skör och de ska kunna göra en så ledsen.

28 augusti 2007

Mera stickat...


Har ni nånsin sett så vackra stickor?? De här är i glas och kan fås i olika färger, modeller och storlekar. De kostar 25 dollar och om de går sönder kan man få lagat dem mot en mindre avgift. Här kan ni läsa mer.
Idag har det blivit mycket stickat. Det senaste i tovningsträsket är en väska i Eskimo och Puddel och den är klar att kasta in i tvättmaskinen. Men det finns mycket kvar att sticka och tova. T.ex tofflorna, som min 15-åring vill ha att värma sina fötter med när han spelar dataspel.
I mailen idag fick jag veta att jag inte fått jobbet i inredningsaffären. Det var lite trist, men jag hoppas på Knapp-Carlsson. Jag har också fått lite tips från min Af-kvinna, som jag ska undersöka. Jag behöver inte ha ett jobb. Det kan räcka med en annan plats att arbetsträna på. Får se vad det kan bli. Lite spännande är det allt.
Kul är att vi ska gå på visning på lördag. Då får vi se Garnstudios nya modeller "live".

26 augusti 2007

Snigelpost - äter sniglarna posten?


Vad har hänt med Posten? Deras uppdrag är att leverera brev och paket men det lyckas de inte riktigt med.
Så här står det på Postens hemsida:
Posten har en världsledande kvalitet och service. Genom Posten är det möjligt att nå alla hushåll och företag i Sverige snabbt, säkert och kostnadseffektivt - oavsett om det handlar om ett enskilt brev eller större logistiklösningar.
Posten har också en kvalitetspolicy: Kvalitet är att hålla vad man lovar
Posten ska vara ett företag att lita på.
Posten möter sina kunder på ett öppet och professionellt sätt.
Förr hette det "säkert som ett brev på posten", men nu känns det som om Postverket hellre vill syssla med annat. Vad vet jag inte riktigt.
Periodvis skickar jag många brev och paket och numera ska de lämnas in hos vår lokale tobakshandlare. Fyra gånger har han missat att frankera breven och efter nån vecka får jag efterkrav från Posten och måste gå ner till honom och påpeka detta. Detta är naturligtvis inte Postens fel utan ombudets. Men då det fanns postexpeditioner hände detta aldrig.
Tre paketer, som jag skickat, har försvunnit på vägen bara den senaste tiden, trots att de varit korrekt adresserade, frankerade och försedda med avsändare. reklamationer har heller inte hjälpt. De är och förblir borta.
Två brev som var menade till mig har inte kommit fram trots reklamationer från både min och avsändarnas sida.
De senaste försändelserna jag lämnat in har jag lämnat in på vårt Postcenter, som ligger en bit bort, för att vara något så när säker på att de skall komma ända fram.
Det sorgligaste är att paketet med brudnäbbsklänningen jag sydde INTE kommit fram ännu efter nästan en vecka, trots att det skulle vara framme dagen efter, och bröllopet var igår.
Jag har efterlyst det på Posten. Damen på Posten har ringt och letat på tre ställen men ingen vet vart det tagit vägen. Det är som om det aldrig existerat Nu känns det som om allt arbete var förgäves och bruden fick dessutom köpa en brudnäbbsklänning.
I fortsättningen kommer jag att rekommendera alla att rekommendera sina brev. Då går de lätt att spåra och är dessutom försäkrade - eller skicka med Bussgods (där är de alltid försäkrade och man får ett inlämningskvitto). Oftast är det billigare också att skicka paket med Bussgods.
Bu för Posten!!!

23 augusti 2007

VARSÅGODA



















... ta en katt i fruktskålen!!!

22 augusti 2007

En konstig dag - men rolig!!

Igår förmiddag var jag på besök igen hos min arbetsförmedlare G., som är så himla trevlig och omtänksam. Vi ses en gång i veckan och hon peppar mig att ta nästa steg från arbetsträningen i garnaffären till nåt annat.
Den här gången hade hon fått ett jobb att erbjuda mig. Det var en inredningsbutik på Vasaplatsen, som sökte en butiksföreståndare på halvtid. Det fanns ett "aber", man skulle vara berättigad till ett nystartsjobb, fast det är jag. Affären verkar trevlig och jag ringde genast och har nu skickat in en ansökan.
Efter vårt möte gick jag till 2 Knit och efter en liten stund ringde G igen och hade nyheter. En liten fågel hade viskat i hennes öra att Göteborgs största sybehörsaffär sökte nya medarbetare!!!
Jag sökte upp annonsen på Internet och har nu faxat in en ansökan. Ansökningstiden går ut på söndag och nu är det bara att hålla tummarna. Det gäller en tillsvidaretjänst på 30 timmar och ett vikariat på 20 timmar. Jag vill inte ha mer än 20 timmar i nuläget, så vi får se hur det blir - jag har sökt båda, men kan kanske deala med tillsvidaretjänsten tänkte jag.
Visst är det lite roligt!! Och väldigt spännande!!!!

20 augusti 2007


Vår kattfrökan Shiva tror ibland att hon är en hund, misstänker vi. Hon tar brev när posten kommer och springer iväg med dem och gömmer dem under soffan. Igår hittades ett brev adresserat till mig, som hamnat under soffan nästan helt under mattan. Det var daterat 6/8 och inuti stod det "Ring mig när du fått detta.".

På bilden ligger hon på skohyllan och väntar på brevbäraren.

Hon springer också in och tar en elastisk binda ur J:s fotbollsbag, springer iväg med den i munnen, leker med den och vindar upp den. Det tycker hon är jättekul och till slut hamnar den också under soffan.
Tokkatt :))

19 augusti 2007

LILLA KLÄNNINGEN KLAR!






















Här ser nu mitt senaste alster på syfronten. En liten brudnäbbsklänning i cremefärgad thaisiden till en liten blond flicka på snart 2 år. Hon kommer att bli en riktig prinsessa på lördag då hennes mamma och pappa ska gifta sig.

Varför den ser rosa ut på ena bilden vet jag inte. Den ÄR cremefärgad - inte så blå som bilden till vänster, utan mer som vispgrädde.

17 augusti 2007

GÅ-förslag från mig själv




Den här kan man också gå till!!!

GÅ-förslag

Jag behöver förslag på GÅ-låtar som är i samma tempo som "I wish I was a punk rocker". Kan någon hjälpa mig?? Det blir för tjatigt att höra samma låt hela tiden.

Senare inlägg Äldre inlägg Startsida