18 maj 2007

Blött i kolonin





Bilden är lånad härifrån och visar vingbenved.


Både igår och idag var jag i kolonin. Igår regnade det lite och höll upp 5-10 minuter och sedan regnade det igen. MEN jag krymper inte i regn (tyvärr) så jag gav mig ut i kolonin till Hvilan och började gräva där jag ville ha min rabatt. Jag grävde och drog upp ogräs, lade på marktäckväv och tidningar, lade på ny jord och barkmull och till sist planterade jag lite växter. På sina ställen är det rena gyttjan på min lott och i sommar ska det dräneras, men nu efter allt regnande är det halt och ojämt, så ett par gånger halkade jag och låg i leran. Tur att jag nästan var ensam där för det såg nog roligt ut.
Det blev bara halvfärdigt eftersom jag fick ont i ryggen och inte orkade bära fler jordsäckar till rabatten.
Efter 4 timmar åkte jag hem - kall, blöt,leri g och öm i kroppen. Jag kände mig som när jag va liten och kom in i tamburen efter att ha varit ute i snön hela dagen. Då stod man bara stilla och huttrade och mamma fick skala av allt in på bara kroppen. Fast igår fick jag göra det själv och sedan la jag mig i badet. Maken undrade om jag ville ha en "varm grogg" men jag hoppade över det.Det lät inte så gott!

Idag har jag jobbat i garnaffären och det var jämn ström av kunder där. *Vid 5-tiden for äldste sonen och jag till kolonin och han bar jord och grävde och slog ner träkanter till rabatten så det stod härliga till. Vad bra det är med starka söner! Han tar det som styrketräning och vill inte "hålla på med nåt pilligt". Men det gör jag så gärna så - dvs. krattar och planterar. Jag har haft en hel del perenner på balkongen som nu måste ner i jorden (inte balkongen), och de kom ner idag.
Min ganska nya granne har kantat sina rabatter med navkapslar!! och för att jag ska slippa se eländet ska jag bara ha höga växter mot hennes lott. Inte nog med navkapslarna i blank och matt plast till olika bilmärken - hon har också två runda, vita lampkupor till gatubelysning som krukor. Och i dessa lätt trasiga kupor har hon hällt jord och sått. Hu!! Vad är det som får folk att sätta navkapslar i sin rabatt??
På den sidan blir det i år majs, ärtor och bönor samt kanske några humleplantor!
Navkapslarna syns framför rabatten




I rabatten hamnade det följande sorter: kvanne, revsuga, vårsköna, slideranka, clematis, schersmin, ormbunkar, midsommarblomster, liten häxört, jupiterblomster, trädlupiner, och nåt som jag glömt namnet på.

Det regnade idag också, men inga uppehåll utan det ökade efter nån timme och då gav vi upp och åkte hem. Fast innan dess hade vi suttit i min lilla lavendelblå stuga och fikat. Vi satt på varsin rulle träkant och drack kaffe direkt ur termosmuggen och åt Pågens citronmuffins med kräm i. Ganska äckliga men det var mysigt ändå på nåt vis.

Så här ser rabatten ut nu:




Här är 5 kvm lavendelblå stuga, som var rosa innan den blev blå.

6 tankar:

Lavendelblå stuga låter verkligen bra... jag älskar den färgen. Det som är värre är dessa navkapslar som din granne "sått" i rabatterna. Hur kan man bara komma på en sådan tanke? Jösses!

En varm grogg ska nog vara kall för att sedan värma av sig själv inombords.

Lavendelblått är min favoritfärg också. Navkapslarna är förskräckliga och jag undrar så om hon verkligen tycker att det är snyggt. Jag ska lägga ut en bild så du får se hur det ser ut.
Jag håller med dig om varm grogg - men den värmer. Bäst gillar jag gin och tonic

Navkapslar?? Ur led är tiden... ;o)

Är du uppe mitt i natten?
Jag har aldrig sett det att någon haft navkapslar som kanter i rabatten förut någonstans. Hon tycker säkert att det är fint, men jag tycker att det är fruktansvärt fult. Och hon måste ha samlat länge eftersom det 'är säkert ett trettiotal. Hu!!

Lyllo, som har en jordplätt och orkar med den. Vi hade en odlingslott i forntiden, men grönsakerna blev alldeles för dyra.

Ja, jag är väldigt glad att jag har min lilla kolonilott även om den ser ut som en krater just nu. Jag ska anlägga trädgården och dränera i sommar. Men jag gör så mycket jag orkar och hinner. Den är min oas i eländet

Skicka en kommentar

Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida